In COLLABORATION WITH
ASAD VENTRELLA
The first time I saw Asad Ventrella’s jewelry I was struck with a déjà vu moment – it had been as if I had always known the jeweler – I felt a connection. His pieces of jewelry were works of art on their own merit – they were “portable sculptures”, to be worn and shown off the same way that a gallery owner would display his best artworks.
I thought that I could honor Asad’s work by bringing some of his pieces of jewelry back in time, adorning select women depicted in past masterpieces which I have creatively re-elaborated, thus embedding them in a new narrative stemming from my imagination.
Antea Finalmente ti ho trovata is on view at Asad Ventrella's atelier in Via Gaetano Filangieri , 14 - 80121 Napoli
I was touched by Lucrezia's face, painted by Parmigianino around 1540, due to the firmness of the skin, as if it were made of porcelain, the profile of a young lady, and her elegant hairstyle. Rather than seeing a dagger that stabs her, I thought about the sufferings of the heart, those that almost everybody goes through while searching for real love. The passion makes the blood boil inside the veins and it gives interior strength and life to all that we do.
Il volto di Lucrezia, dipinto dal Parmigianino attorno al 1540, mi ha colpita per la compattezza della pelle come se fosse porcellana, il profilo da giovane donna e la raffinata acconciatura dei capelli. Più che vedere un vero pugnale che la trafigge, ho pensato alle sofferenze del cuore, quelle vissute un po’ da tutti nella ricerca dell’amore vero. La passione dell’amore fa bollire il sangue nelle vene e da forza interiore e vita a tutto quello che facciamo.
"Antea Finally I Found You" is a work that was born from the encounter of the artist Cristina Burns with the original painting by Francesco Mazzola known as Parmigianino, exhibited at the National Museum of Capodimonte in Naples. I was literally struck by Antea's gaze, felt the need to deepen my knowledge of this extraordinarily beautiful work which, traveling through the centuries, has come down to us. The history of the painting is also interconnected with the incredible feat of Rodolfo Siviero, an Italian secret agent, art historian and intellectual who, with great tenacity, managed to find many of the treasures stolen by the Nazis during the Second World War. And it is thanks to Siviero and the other Italian and allied “Monuments Men” that the world can still contemplate the beauty of many rediscovered masterpieces, including Parmigianino's “Antea”.
“Antea finally I found you” is a photographic collage printed on brushed aluminum, developed through a superimposition of images.
The Alps that form the background of the picture, represent the place where the work was hidden and the many clouds in the blue of the sky, are there to symbolize the passing of time.
In the work the frame dissolves and Antea takes the opportunity to get out of the original painting.
“Antea finally I found you” is a photographic collage printed on brushed aluminum, developed through a superimposition of images.
The Alps that form the background of the picture, represent the place where the work was hidden and the many clouds in the blue of the sky, are there to symbolize the passing of time.
In the work the frame dissolves and Antea takes the opportunity to get out of the original painting.
“Antea Finalmente Ti Ho Trovata” è un’opera che nasce dal mio incontro con il quadro originale di Francesco Mazzola detto il Parmigianino, esposto al Museo Nazionale di Capodimonte a Napoli. Letteralmente folgorata dallo sguardo di Antea, ho sentito l’esigenza di approfondire la conoscenza di quest’opera di straordinaria bellezza che, viaggiando attraverso i secoli, è giunta fino a noi. La storia del quadro è anche interconnessa all'incredibile impresa di Rodolfo Siviero, agente segreto, storico d’arte e intellettuale italiano il quale, con grande tenacia, è riuscito a ritrovare molti dei tesori trafugati dai nazisti, durante la Seconda Guerra Mondiale. Ed è grazie a Siviero e agli altri “Monuments Men” italiani e alleati, che il mondo può ancora contemplare la bellezza di tanti capolavori ritrovati, fra cui anche “Antea” del Parmigianino.
“Antea finalmente ti ho trovata” è un collage fotografico stampato su alluminio spazzolato, sviluppato attraverso una sovrapposizione di immagini.
Le Alpi che fanno da sfondo al quadro, rappresentano il luogo dove l’opera fu nascosta e le tante nuvole nell’azzurro del cielo, sono lì a simboleggiare il tempo che scorre.
Nella mia opera , la cornice si dissolve ed Antea ne approfitta per uscire dal quadro originale.
Più che di abiti, Antea amava vestirsi di innata eleganza che esprimeva particolarmente dai gioielli che indossava, ed è un anello dal disegno senza tempo, in questa nuova opera, ad impreziosirne la figura.
Originale ”Antea” Francesco Mazzola, Parmigianino, 1535
Collage Fotografico, 2021 Stampa su Alluminio Spazzolato 100x121,8 cm